Minda Orang KAYA BERJAYA

Orang yg memiliki minda kaya ialah orang yang bila dia lihat orang lain berjaya, dia rasa happy & syukur kerana dah ada contoh yang boleh diikuti dan dipelajari.

Sebaliknya, orang yang berminda miskin, bila dengar/lihat pencapaian orang lain, mereka mula menghakimi, kritik, memperolok2 dan melaga2 agar orang tu nampak sama je macam diorang.

Boleh test diri sendiri.

Kalau tengok orang bergambar dengan Lambojini miliknya, adakah hati berkata "Macamana dia boleh dapat beli kereta ni ya? Aku nak kena belajar dengan dia ni la" atau "Nak menunjuk la tu. Mentang2 mampu pakai Lambojini".

Kalau tengok orang upload gambar di Eiffel Tower, adakah hati berkata "Macamana dia boleh ada duit pegi Eiffel Tower? Aku nak mintak tips lah" atau "Melancong sana-sini simpan sendiri tak boleh ke? Saja la tu nak bagi aku yg tak mampu ni sedih".

Ubah stail kita berfikir, insya-Allah, kita pun mampu!

sumber : lyna noh

Comments

Popular Posts