Wednesday, February 17, 2016

Polisi Terbaru Iklan Facebook ?



Tengah bosan-bosan ni, belek semula Facebook Advertising Policy.

Terjumpa beberapa rules baru yang sebelum ini mungkin saya terlepas pandang.

1# Unsafe supplements, as determined by Facebook in its sole discretion

Kiranya kalau FB baca ayat iklan kita dan rasa macam kita HYPE sangat, dia boleh reject kita punya iklan.

So pastikan ayat iklan tak terlalu over claim.

#2 Bad grammar or punctuation. Symbols, numbers, and letters must be used properly.

Ini biasanya tektik produk 18SX dan juga produk kuruskan badan.

Nampak gaya, kalau banyak sangat simbol pun iklan akan kena reject.

#3 Landing pages: Products and services promoted in the ad copy must match those promoted on the landing page, and the destination site may not offer or link to any prohibited product or service.

Dulu FB tak kisah sangat apa konten yang ada dekat Landing Page @ website yang diiklankan.

Sekarang dah terlebih rajin lak dah squint emoticon

Konten & link dalam website pun dia akan check jugak.

(Testimoni dan screenshot Whatsapp atau Messenger & gambar sebelum-selepas kalau letak di website insyaAllah takde masalah)

Nampak macam Facebook dah semakin strict sebab dah ramai sangat yang gunakan FB Ads sekarang.

Nasihat saya, cuba seboleh mungkin untuk patuhi polisi yang ditetapkan oleh Mark Zuckerberg ini.

Kalau kerap sangat iklan kena reject, ada kemungkinan besar akaun akan kena flag (biasanya kalau 3 kali berturut-turut + buat kesalahan yang sama).

K bai...
Nak sambung buat kerja larut malam wink emoticon

P.s. - Silakan Tag & Share post ini dengan rakan-rakan anda yang guna FB Ads. Semoga bermanfaat!

P.s.s. - Kalau rajin, boleh baca polisi lengkap di https://www.facebook.com/policies/ads/ (kalau rajinlah kan...)

kredit : Firdaus Azizi