Wednesday, February 10, 2016

Lelaki Scotland Peluk Islam Tanpa Jumpa Orang Islam ?



Bagaimana seorang lelaki Scotland pertengahan umur yang tinggal di Tanah Tinggi Scotland berakhir menjadi seorang Islam - terutama apabila dia tidak bertemu dengan seorang Muslim dalam hidupnya ?

Bagi saya, ia bermula apabila saya mendengar azan dari masjid tempatan semasa dalam percutian pantai di Turki. Ia menyedarkan sesuatu di dalam diri saya, dan memberi inspirasi kepada saya untuk memulakan usaha kerohanian.

Pulang ke rumah di Inverness, saya pergi ke kedai buku tempatan, membeli sebuah al-Quran dan mula membaca. Semasa membaca, saya sentiasa memohon kepada Tuhan untuk membimbing saya dalam perjalanan yang saya telah pilih.

Banyak berdoa. Banyak masa pada saya berlutut.

Al-Quran benar-benar memeranjatkan saya. Ianya agak menakutkan untuk dibaca kerana ia memberitahu anda banyak tentang diri sendiri. Beberapa perkara yang saya dapat tahu tentang diri saya, saya tidak suka. Jadi saya memutuskan untuk membuat beberapa perubahan.

Saya tahu bahawa saya boleh berhenti membaca al-Quran dan menghentikan proses pada bila-bila masa, tetapi saya juga tahu bahawa bermakna saya mengaku kalah kepada perkara yang benar-benar penting.

Dan saya tahu apa hasil akhir proses ini: saya akan menjadi seorang Muslim.

Jadi saya terus membaca. Saya membacanya tiga kali, mencari tangkapan. Tetapi tidak ada tangkapan; Saya agak selesa dengan segala-galanya.

Bahagian yang sukar dalam semua ini tertanya-tanya apa yang saya akan jadi. Adakah saya akan menjadi pelik, pakaian berbeza, bercakap berbeza di mata orang lain?

Apa yang akan keluarga, rakan-rakan dan rakan sekerja fikir akan saya ?

Yang paling penting, apa yang akan saya fikir tentang diri saya? Adakah saya mahu jadi apa yang saya jadi?

Saya akan menghabiskan masa menjalankan carian dalam talian, mencari cerita-cerita orang-orang yang telah melalui pengalaman ini sendiri. Tiada apa yang seolah-olah agak sesuai dengan perjalanan setiap orang, sudah tentu, adalah unik. Ia adalah baik untuk tahu, bagaimanapun, bahawa orang lain telah turun jalan ini sama seperti anda. Secara ringkasnya, saya beralih kepada sumber-sumber ini apabila saya menjadi takut saya akan dilihat sebagai ganjil yang.

Sumber dalam talian yang besar untuk mengetahui bagaimana untuk berdoa dalam bahasa Arab, untuk mendengar Al-Qur'an dibaca dengan kuat atau mungkin untuk mendengar beberapa muzik Islam. Bagi saya, muzik adalah cara yang baik untuk mengambil beberapa frasa saya mahu mula digunakan.

Masukkan semua ini, walaupun, saya mempersoalkan benar-benar semua - seperti yang diperlukan dalam penukaran agama. Anda mempersoalkan diri sendiri. Anda mempersoalkan apa yang anda dengar, dan apa yang anda baca.

Jika sesuatu yang tidak merasa seperti kepada kamu, maka ia adalah satu petunjuk jelas bahawa ia bukan untuk anda. Anda perlu mendengar dengan teliti gerak hati anda dan hati anda.

Bekerja melalui proses ini membawa saya kira-kira 18 bulan. Sesetengah orang mengambil masa yang kurang, sesetengah orang lebih. Dan saya telah melakukan semua ini pada saya sendiri, dengan tidak ada orang untuk membantu. Saya masih tidak dapat bertemu mana-mana orang Islam.

Selepas mereka 18 bulan, bagaimanapun, saya menganggap diri saya seorang Muslim. Saya berdoa lima kali sehari, berpuasa selama bulan Ramadhan, dan makan dan minum sahaja apa yang dianggap boleh diterima mengikut ajaran al-Quran.

Ia hanya kemudian saya mendapati bahawa ada sebenarnya sebuah masjid kecil di bandar saya. Saya muncul bersama-sama, mengetuk pintu dan memperkenalkan diri.

Mereka terkejut melihat saya dan tidak tahu agak apa yang perlu dilakukan dengan saya pada mulanya, kecuali untuk memberi saya  mengalu-alukan saya kepada komuniti mereka. Saya diterima dari awal-awal lagi, bagaimanapun, dan saya kini adalah tetap dalam masyarakat.

Saya masih mempunyai perkara yang perlu belajar, sudah tentu.

Apa yang Islam - dan bagaimana kamu menceraikan bahawa agama dari budaya seseorang itu? Ia adalah penting untuk menunjukkan bahawa itu Islam yang anda terima, dan bukan sebarang spesifikasi budaya dari luar di dunia. Anda sentiasa mengekalkan kebebasan untuk menentukan identiti anda sendiri, selagi anda kekal setia kepada rukun yang tertulis dalam al-Quran.

Jadi saya kini seorang, Muslim Scotland pertengahan umur dan gembira dengannya.