Kebaikan Vitamin B-Kompleks

Dirujuk sebagai vitamin B kompleks, lapan vitamin B - B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 - memainkan peranan penting dalam menjaga tubuh kita berjalan seperti mesin yang mabuk. Nutrien penting membantu menukar makanan ke dalam bahan api, yang membolehkan kami untuk kekal bertenaga sepanjang hari. Walaupun banyak vitamin berikut bekerja seiring, masing-masing mempunyai kelebihan masing-masing dalam - dari kulit yang sihat serta rambut untuk mencegah migrain memori lossor.

Jadi ia adalah masa untuk mula menyimpan stok B kompleks? Tidak semestinya, kata pakar diet berdaftar, Tanya Zuckerbrot. "Mengambil vitamin B kompleks tidak akan mewujudkan kecerdasan memuncak atau tenaga cara kafein tidak," kata Zuckerbrot, pengarang Keajaiban Carb Diet: Buat Kalori dan Hilang Lemak - dengan gentian. Berita baik? "Kemungkinan yang rata-rata orang sudah mendapat banyak vitamin B dari makanan yang mereka makan." Baca untuk mengetahui mengapa setiap vitamin B adalah sangat penting, dan pastikan anda makan makanan yang betul untuk mendapatkan banyak daripada mereka dalam anda diet.




B1 (Thiamine)

B1 membantu badan membuat sel-sel baru yang sihat. Ia sering dipanggil vitamin anti-stress kerana keupayaannya untuk melindungi sistem imun. Apabila carbo-loading (sama ada untuk mempersiapkan bangsa yang besar atau hanya kerana rasa pizza yang baik), kajian mengatakan vitamin ini adalah perlu untuk membantu memecahkan karbohidrat yang mudah.

B2 (Riboflavin)

Ini vitamin B bekerja sebagai antioksida untuk membantu melawan radikal bebas (zarah dalam badan yang sel kerosakan) dan boleh mencegah penuaan awal dan perkembangan penyakit jantung. Riboflavin juga penting untuk pengeluaran sel darah merah, yang perlu untuk membawa oksigen ke seluruh badan. Beberapa kajian menunjukkan B2 boleh membantu mencegah migrain, tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk kepastian. Dan berhati-hati, sementara cahaya matahari tidak badan yang baik, cahaya ultraungu mengurangkan kandungan riboflavin dalam sumber makanan. Susu, misalnya, paling dibeli di dalam bekas legap untuk memastikan vitamin ini dari mogok.

B3 (Niacin)

Salah satu kegunaan utama bagi niasin adalah untuk meningkatkan HDL kolesterol (iaitu kolesterol baik). Dan semakin tinggi HDL seseorang, kolesterol yang kurang buruk dia akan ada dalam darah mereka. Kekurangan vitamin B3 adalah sangat jarang berlaku di negara-negara maju, walaupun alkohol telah ditunjukkan untuk menurunkan paras B3 dalam sesetengah individu. Niacin, digunakan topically dan dimakan, juga telah ditemui untuk merawat jerawat.

B5 (Pantothenic Acid)

Sejumlah kecil vitamin B5 terdapat dalam hampir setiap kumpulan makanan - namanya bahkan mengatakan demikian. Pantothenic berasal dari kata pantothen Yunani, yang bermaksud "dari mana-mana." Selain mogok lemak dan karbohidrat untuk tenaga, ia adalah bertanggungjawab untuk pengeluaran seks dan hormon yang berkaitan dengan tekanan termasuk testosteron. Kajian menunjukkan B5 juga membantu menjaga kesihatan kulit dengan keupayaan untuk mengurangkan tanda-tanda penuaan seperti kemerahan dan kulit bintik kulit.

B6 (Pyridoxine)

Bersama-sama dengan rakan-rakan vitamin B 12 dan 9, B6 membantu mengawal tahap acidhomocysteine ​​amino (yang dikaitkan dengan penyakit jantung). Pyridoxine merupakan pemain utama dalam mood dan tidur corak kerana ia membantu badan menghasilkan serotonin, melatonin dan norepinephrine, hormon tekanan. Beberapa kajian menunjukkan vitamin B6 boleh mengurangkan keradangan bagi orang yang dalam keadaan seperti artritis rheumatioid.

B7 (Biotin)

Kerana kaitannya dengan rambut yang sihat, kulit dan kuku, B vitamin ini juga berjalan dengan "vitamin kecantikan." Ini boleh membantu pesakit diabetes mengawal paras glukosa yang tinggi juga. Ini vitamin B adalah penting terutamanya semasa mengandung kerana ia adalah penting bagi pertumbuhan normal bayi.

B9 (folat)

Anda mungkin pernah mendengar nama lain bagi B9 - Asid folik - yang adalah bentuk sintetik yang digunakan dalam makanan tambahan dan makanan yang diperkaya seperti bijirin dan roti. Kajian menunjukkan folat boleh membantu menjaga kemurungan di teluk dan mencegah kehilangan ingatan. Vitamin ini juga sangat penting bagi wanita yang hamil kerana ia menyokong pertumbuhan bayi dan mencegah kecacatan kelahiran neurologi.

B12 (cobalamin)

Ini vitamin B adalah sejumlah pasukan. Cobalamin bekerja dengan vitamin B9 untuk menghasilkan sel-sel darah merah dan membantu besi menjalankan tugasnya: buat oksigen dibawa protein, hemogloblin. Oleh kerana vitamin B12 hanya didapati dalam produk haiwan, kajian menunjukkan kadar yang lebih tinggi daripada bukan pemakan daging dengan kekurangan. "Tetapi jika anda adalah seorang vegetarian yang ketat atau vegetarian," Zuckerbrot berkata, "ia tidak sukar untuk mendapatkan cukup vitamin ini dalam diet anda." Bagi mereka yang kekurangan, ia mungkin perlu untuk menambah diet dengan B12.


Jom Order 

Jika anda berminat untuk mendapatkan produk shaklee, boleh hubungi kami, untuk COD atau penghantaran area Shah Alam. Kami adalah pengedar Shaklee SHAH ALAM paling cool. Ataupun anda boleh juga klik gambar order dibawah untuk memesan secara online dari Shaklee Malaysia. 




Ainul Mustafa
013-3612717
ainulfadzilah@gmail.com

Comments

Popular Posts