Anggur Ajaib Menyelesaikan Pelbagai Penyakit

Monday, August 17, 2015

Kenapa susah nak turun berat badan walaupun setiap hari diet? Ini keluhan biasa dalam proses menurunkan berat badan. Walaupun anda seorang yang rajin bersenam tetapi berat badan bukan saja taknak turun, malah terus bertambah pula! Mungkin sebenarnya terdapat banyak kebiasaan buruk yang anda ‘terlupa’ semasa didalam proses diet atau menurunkan berat badan. Okay, berikut kami ingin kongsikan 15 punca mengapa anda sukar menurunkan berat badan.



1. Pengambilan air soda / bikarbonat

Soda memang sinonim dengan minuman yang mengandungi banyak kandungan gula. Dalam segelas minuman soda terdapat sebanyak 65 kalori. Walaupun begitu, kalori tersebut tidak menjadikan perut anda kenyang. Jadi walaupun anda mengambil soda, keinginan anda untuk makan dalam kuantiti yang banyak tetap ada. Jika anda mengambil 2-3 gelas soda sehari, mungkin berat badan anda bertambah hingga 30% dari biasa.

2. Kurang tidur

Tidur kurang dari 5 jam sehari mempengaruhi minda anda dan sekaligus mengawal keinginan untuk makan malam. Jadi semakin sikit masa anda tidur, semakin banyak masa anda makan.

3. Tidak bersarapan

Seseorang yang melambatkan sarapan, berisiko 4 kali ganda lebih tinggi dari mereka yang mengambil sarapan untuk mendapat penyakit obesiti. Dengan membiarkan perut kosong pada waktu pagi ia akan melambatkan metabolisme badan dan menahan rasa lapar dan sekaligus menyebabkan anda makan banyak pada waktu tengahari.

4. Makan terlalu cepat

Kunyah makanan perlahan-lahan. Ini tak, kalau makan tu terlalu sedap, kita kunyah bukan main cepat lagi, adakala tu tak sempat kunyah dah telan terus. Jika anda kunyah makanan anda perlahan-lahan, anda akan mengambil lebih sedikit kalori setiap kali anda makan. Sekurang-kurangnya masa selama 20minit diperlukan untuk perut mendapat isyarat dari otak bahawa anda sudah kenyang.

5. Kurang minum air putih

Dalam kajian, seseorang yang menjalani diet dan minum 2 gelas air sebelum makan akan membuatkan berat badannya berkurang 30% lebih banyak berbanding mereka yang tidak minum air putih. Tidak cukup minum air putih juga akan membuatkan sel anda mengecut. Sel kemudian menghantar isyarat ke otak bahawa badan sudah mengalami dehidrasi / kurang air. Tetapi otak tidak boleh menganalisis samada isyarat tersebut LAPAR/KURANG AIR DI DALAM BADAN. Kebanyakan dari kita tersilap dengan menafsirkan bahawa perut kita LAPAR walaupun baru selepas MAKAN. So kita akan makan dan terus makan. Sebenarnya, anda hanya perlu minum air putih & pasti akan terus kenyang! Ingat tu..

6. Berkawan Dengan Mereka Yang Sama Berat Badan

Kajian di dalam New England Journal Of Medicine menunjukkan bahawa seseorang itu lebih cenderung untuk menjadi obesiti apabila mereka berkawan dengan orang yang ada obesiti. Ha, tapi itu tak bermaksud lah anda tidak boleh berkawan dengan mereka yang berbadan besar. Tetapi gaya hidup dan pola pemakanan kawan sangat mempengaruhi tau. Jadi untuk mengelakkan perkara ini terjadi, ajaklah kawan pergi bersenam ke, amalkan pola pemakanan sihat.

7. Makan Ketika Tertekan/Stres

Ketika stres, ada diantara kita lebih gemar makan makanan manis untuk membantu hilang stres. So ketika keinginan makan makanan manis tu datang ketika stres, alihkan fikiran dengan melakukan aktiviti senaman ataupun tidur. Aktiviti senaman amat baik untuk badan dan membuatkan fikiran anda lebih baik.

8. Kurangkan Pengambilan Karbohidrat

Tahu tak dengan pengambilan karbohidrat secara berlebihan seperti mi, nasi putih dapat meningkatkan hormon serotinin yang menyebabkan anda ingin makan lagi? Jadi gantikan karbohidrat sederhana dengan karbohidrat kompleks seperti beras perang atau oatmeal.

9. Terlalu banyak menonton televisyen

Ketika menonton televisyen, fikiran anda lebih tertumpu di hadapan televisyen. Jadi anda lebih cenderung makan makanan ringan semasa menonton televisyen kadang-kadang sampai terlebih-lebih tanpa disedari.

10. Pinggan Yang Digunakan Bersaiz Besar

Pinggan besar, makin banyak makanan yang boleh diisi. Bila banyak makanan boleh diisi, banyak lah yang kita makan. Bila makan banyak, badan jadi gemuk. Simple kan? Maksud saya simplekan cara untuk menjadi gemuk.

11. Pesan Combo Makanan

Biasanya menu combo di restoran lebih murah dari harga makanan ala carte dan mempunyai bermacam side menu tambahan. Tapi jangan lupa dengan menu combo tu, anda akan mengambil lebih banyak kalori dan dah tentu jugaklah anda akan menghabiskannya kerana tidak mahu membazir. Faham tak konsepnya disitu?

12. Minum Kordial

Jus dan kordial adalah merupakan jenis minuman yang berbeza. Seperti tagline wanista : Dari Jus Dan Kordial Sebenar. Minuman kordial biasanya mengandungi sedikit kandungan buah asli tetapi pemanis buatan fruktosa yang tinggi berbanding jus buah sebenar yang datangnya 100% dari buah sebenar. Jadi, pilihlah jus buah sebenar ( boleh je blend sendiri kan ) kerana ia pasti kurang gula buatan berbanding jus sebenar.

13. Makan Dengan Potongan Yang Besar

Seseorang yang makan dengan potongan yang besar boleh menambah kalori di badan mereka sebanyak 50% berbanding dengan mereka yang mengambil potongan kecil dan kunyah perlahan-lahan.

14. Malas Bersenam

Bersenam tidak perlulah berat-berat, cukup sekadar berjalan-jalan. Bersenam juga membantu meninggikan metabolism tubuh. ( Kalau makan ubat diet, tapi metabolism rendah pun tak boleh sebab ubat diet berfungsi mengikut metabolism tubuh juga).

15. Makan Lewat Malam

Mengikut kajian Journal Obesity, seseorang yang makan selepas jam 8 malam akan mendapat lebih banyak kalori. Jadi jika keinginan anda untuk makan tengah malam tu membuak-buak, carilah makanan yang mempunyai kandungan gula dan lemak yang rendah. Seperti susu rendah lemak, air masak, buah-buahan ke ataupun roti oatmeal.

kredit:fb felina


Sunday, August 16, 2015




KENYATAAN MEDIA
16 OGOS 2015
LANGKAH KAJANG, LANGKAH KECUNDANG

Alhamdulillah, kes Saman Fitnah yang saya failkan terhadap Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan bekas Setiausaha Agung PKR Dato’ Saifuddin Nasution berakhir pada Jumaat lepas setelah kedua-dua pihak bersetuju untuk menyelesaikannya secara baik.

Mahkamah Tinggi Shah Alam merekodkan Penghakiman Persetujuan dimana Dato’ Saifudin selaku Defendan Pertama dan PKR Defendan Kedua telah menyatakan rasa kesal mereka dan memohon maaf kerana mengeluarkan dan mengedarkan satu laporan 91-mukasurat yang mengandungi pelbagai tuduhan fitnah terhadap saya.

Mereka mengakui bahawa laporan tersebut telah dikeluarkan dan diedarkan bagi menjelaskan mengapa saya perlu dilucutkan dari jawatan Menteri Besar Selangor dan bukanlah satu bukti muktamad bahawa saya telah melakukan kesalahan seperti fitnah yang disebut.

Mereka turut menyatakan rasa kesal dan mengakui bahawa penyataan di dalam laporan tersebut tidak sepatutnya diperkatakan serta memberi akujanji tidak akan mengulangi tuduhan serta fitnah tersebut.

Sebagai seorang Islam, saya menerima penyataan maaf dan kesal PKR serta Dato' Saifuddin dan mengambil semangat bulan Syawal yang mulia ini untuk memohon maaf zahir dan batin jika saya ada menyinggung perasaan beliau serta mana-mana ahli PKR yang lain.

Sama seperti kes Saman Fitnah yang saya failkan sebelum ini, saya sentiasa mengambil pendekatan berlapang dada dengan tidak mahu memanjangkan persengketaan jika pihak yang membuat tuduhan mengakui kesilapan mereka. Pada saya penyataan maaf sudah mencukupi untuk menebus maruah saya yang tercalar dengan fitnah-fitnah yang dilemparkan.

Saya akui, kes yang terakhir ini telah memberi tamparan yang amat hebat kepada saya dan pasukan saya di pejabat Menteri Besar yang sentiasa mementingkan amalan berteraskan ketelusan, pertanggungjawaban, dan kemahiran pengurusan selama saya menerajui pentadbiran kerajaan Negeri Selangor. Tidak dinafikan juga bahawa kami berasa amat kecewa kerana ditewaskan oleh fitnah meskipun setelah bekerja keras selama 6 tahun melakukan reformasi pentadbiran khusus untuk kesejahteraan rakyat.

Langkah Kajang telah berjaya mengaibkan saya yang akhirnya menyebabkan saya kehilangan jawatan. Namun, lebih malang lagi, strategi politik yang tidak bermoral ini telah turut menyebabkan keretakan dalam pemuafakatan antara parti komponen Pakatan Rakyat akibat sikap politik retorik dan hipokrit.

Akibatnya PAS – sebuah parti politik yang mempunyai kekuatan “grassroots” dan tenaga mereka kongsi sepenuhnya pada setiap pilihanraya – telah diketepikan dan dipecah-belahkan; bahkan pemimpin mereka turut terpalit dan diaibkan.

Permainan politik yang begitu dahsyat ini hanya merugikan rakyat terutama di Selangor dimana isu-isu pokok telah diabaikan. Penstrukturan Air Selangor masih belum dapat dilakukan dengan lancar sebagaimana sepatutnya, tanah Selangor diserahkan kembali kepada golongan “rentier” yang hanya mengaut laba atas angin, masalah sampah masih berleluasa serta halatuju pentadbiran negeri yang masih kabur.

Sebagai seorang Ahli Parlimen dan ADUN yang dipilih secara sah oleh rakyat, saya mahu berusaha untuk mewujudkan satu suasana politik yang menguntungkan rakyat. Justeru setelah maruah saya ditebus dengan kenyataan maaf oleh PKR lantas terbukti bahawa segala tohmahan yang dilemparkan ke atas saya ternyata fitnah semata-mata maka saya kini boleh memberi tumpuan penuh untuk melakukan usaha ini.

Terima kasih saya ucapkan kepada barisan peguam saya Edmund Bon, Joshua Tay dan Lee Shee Pin dari BON Advocates atas khidmat guaman professional yang telah diberikan,

Saya juga mengambil kesempatan ini mengucapkan terima kasih kepada penyokong-penyokong saya yang tidak jemu-jemu memberi sokongan dan kata semangat kepada saya dari bermulanya kemelut Langkah Kajang sehinggalah ke hari ini.

Saya sedar ramai yang agak kecewa apabila saya menyelesaikan kes ini dengan menerima pernyataan maaf dari para Defendan namun pada saya ini adalah tindakan terbaik yang perlu dilakukan apatah lagi kita masih berada di dalam bulan Syawal, bulan kemenangan bagi umat Islam.

Sekian Terima

TAN SRI DATO’ SERI ABDUL KHALID BIN IBRAHIM
AHLI PARLIMEN BANDAR TUN RAZAK &
ADUN PELABUHAN KLANG

sumber:  fb TSKI


Vitamin B-kompleks adalah larut air, bermakna badan tidak menyimpan mereka, dan mereka berfungsi dalam pelbagai peranan dalam proses metabolik. Lapan vitamin B membantu makanan memeluk badan ke dalam bahan api untuk menghasilkan tenaga dan memainkan peranan dalam metabolisme lemak dan protein, dan pengeluaran neurotransmitter, dan adalah penting untuk berfungsi dengan baik sistem saraf. Empat daripada vitamin B memainkan peranan penting dalam pengeluaran tenaga: thiamin, riboflavin, niasin dan B-6.



Thiamin

Thiamin, atau vitamin B-1, fungsi di dalam badan sebagai koenzim untuk pengeluaran tenaga. Koenzim A adalah molekul penolong bagi fungsi biologi. Thiamin memainkan peranan dalam mogok karbohidrat dan asid amino untuk tenaga. Adalah penting untuk mengekalkan fungsi yang betul sistem pencernaan, saraf dan jantung. Kekurangan thiamin boleh menyebabkan kelemahan, keletihan, psikosis dan kerosakan saraf.

Riboflavin

Riboflavin berfungsi sebagai ko-enzim penting untuk pengeluaran tenaga dan membina tisu-protein, menjadikannya penting untuk pertumbuhan tisu dan kesihatan. Ia memainkan peranan penting dalam metabolisme lemak, protein dan karbohidrat. Kekurangan riboflavin jarang berlaku kerana ia banyak terdapat dalam sumber makanan. Kekurangan yang teruk membawa kepada sakit tekak, mulut luka, radang lidah, gangguan kulit, anemia dan gangguan saraf periferal.

Niacin

Rakan Niacin dengan riboflavin dalam sistem metabolik yang mengeluarkan tenaga, dan juga terlibat dalam DNA dan kalsium mobilisasi dalam badan. Peranan utama lain niasin adalah dalam sintesis asid lemak, kolesterol dan sintesis hormon steroid. Kekurangan hasil niasin dalam keadaan yang dikenali sebagai pellagra. Pellagra dicirikan oleh dermatitis, demensia, cirit-birit, lemah, vertigo dan, dalam kes-kes yang teruk, kematian. Kekurangan niasin adalah jarang berlaku di negara-negara maju dan biasanya adalah hasil daripada penyalahgunaan alkohol.

B6

Vitamin B6, juga dikenali sebagai pyroxidine, disimpan dalam tisu di seluruh badan dan memainkan peranan dalam penyerapan asid amino, pengeluaran tenaga, pembentukan sel darah merah dan pembentukan niasin. Ia juga aktif dalam pecahan karbohidrat dan lemak.

Pertimbangan

Thiamin, riboflavin, niasin dan B6 semua memainkan peranan dalam pengeluaran tenaga. Sebagai vitamin larut air, ia dikumuhkan oleh badan melalui air kencing apabila mereka tidak digunakan. Bagaimanapun, keempat-empat juga boleh menjadi toksik jika diambil dalam kuantiti yang besar. Rujuk kepada doktor anda pada jumlah yang disyorkan setiap vitamin sebelum memulakan regimen 


Jom Order 

Jika anda berminat untuk mendapatkan produk shaklee, boleh hubungi kami, untuk COD atau penghantaran area Shah Alam. Kami adalah pengedar Shaklee SHAH ALAM paling cool. Ataupun anda boleh juga klik gambar order dibawah untuk memesan secara online dari Shaklee Malaysia. 




013-3612717
ainulfadzilah@gmail.com


Kalau iklan yang kita buat tak dapat respon yang menggalakkan, apakah yang kita fikir?

Ayat tak cukup POWER lah! Betul tak?

Apa pula yang dimaksudkan ayat power? Adakah bila kita tulis…

Belilah Ubat X Terbaik Di Pasaran Yang Boleh Sembuhkan 1001 Penyakit Dalam Tempoh 24 Jam!

Atau apa juga ayat lain yang dikatakan KILLER?

Soalnya, macam mana anda nak menulis ayat iklan yang boleh menarik respon – apatah lagi sekiranya perbuatan menulis itu dirasakan sukar bagi anda?

Sekarang, bila anda nak menulis atau update iklan di Facebook, blog, email atau lain-lain… anda boleh gunakan sahaja tips berkesan yang diberikan oleh ahli pengiklanan yang hebat.

Saya kongsikan satu di sini…



Menurut Drayton Bird, seorang eksekutif pemasaran & penulis terkenal yang dilahirkan pada 1936 di Liverpool, UK menyatakan:



“Perlunya ada Faktor Angguk (YA) yang wajib dalam mesej anda.”



Beliau menambah lagi:

“Saya cadangkan perkara ini kerana kebanyakan mesej jualan akan mendapat satu dari 3 reaksi berikut:
Pertama (yang paling biasa) ialah tiada perbezaan, kerana mesej yang tidak relevan, bodoh atau tiada makna, seperti “T-mobile – kekal bersama”. Ini akan memberikan reaksi keliru, “Apa ni?”
Kedua, hampir sama seperti di atas, apabila mesej berbentuk kebanggaan mengarut – seperti “Masa depan cerah. Masa depan adalah oren”. Ini akan mendapat respon yang sedikit terganggu, “Oh, betulkah.”
Yang ketiga adalah apa yang anda perlu sasarkan. Di dalamnya anda menyatakan sesuatu yang pembaca tidak dapat untuk tidak bersetuju. Ia akan mendapatkan anggukkan YA. Dan ia satu permulaan mempengaruhi yang berjaya.

Apabila anda mendapat seseorang untuk bersetuju dengan satu perkara, anda boleh menyatakan satu lagi perkara yang susah untuk tidak disetujui – begitulah seterusnya sehingga anda meminta untuk mendapatkan balasan (respon).

Apabila sudah bersetuju dengan semuanya, kenapa mereka akan berkata tidak?”



Peter Drucker, penulis lagenda falsafah & pemasaran dunia, telah menyatakannya bertahun-tahun dahulu:



“Pengiklanan yang sempurna adalah satu yang pembacanya akan mengatakan – Inilah untuk saya, dan hanya saya seorang.”



Itu bermaksud ia mendapat anggukan.

Dan pengiklanan besar-besaran tidak dapat menjadi begitu peribadi & relevan…

Dan ini dapat menerangkan kenapa online marketing – khususnya melalui email adalah amat berkesan.

Secara umumnya, proses asas ini ada saya kongsikan di Seminar Website & Marketing, khusus bagi yang berminat untuk mendalami ilmu online marketing. Cuma kali ini saya mahu tekankan kepada fakta utama…

…Betapa pentingnya kita mempunyai dan membina database (khususnya senarai email prospek).

Apa yang anda mahu sampaikan perlu memenuhi apa yang anda tahu mengenai prospek atau pelanggan anda.

Menurut Harvey McKay dalam bukunya Swim With The Sharks Without Being Eaten Alive:



“Sesuatu yang anda tahu mengenai pelanggan anda boleh menjadi lebih penting berbanding apa yang anda tahu mengenai produk anda”.



Walaupun anda hanya menyatakan sesuatu yang boring dan biasa seperti “Sebagai seorang akauntan” apabila anda menulis kepada akautan…

Mesej anda akan dibaca oleh mereka!

Malah menurut pengalaman Drayton Bird sendiri, perkara ringkas sebegini boleh meningkatkan respon sehingga 200% bagi sesetengah kes.

Nampak simple kan? Cuma gunakan sahaja database prospek dengan bijak.

Hantarkan mesej iklan yang jelas seperti:
Nyatakan kepada siapa ia ditujukan (apa masalah yang anda tahu pelanggan anda hadapi)
Masukkan Faktor Anggukkan (sesuatu yang pelanggan mahu yang boleh bantu selesaikan masalah mereka)

Jika orang melihat mesej yang khas untuk mereka dan mereka mengangguk YA… mereka akan klik iklan anda.

Walaupun mesejnya sekadar berbunyi:



Anda sakit kepala? Nak Panadol FREE tak?

Anda selalu kesempitan wang? Nak buat duit lebih tak?



Sekarang, anda perlu lakukan 2 perkara…

Pertama, lihat kembali mesej-mesej anda sama ada email atau Facebook update…

Lihat sama ada ia mempunyai pengisian seperti yang dinyatakan oleh pakar-pakar di atas…

Kemudian, tukar corak penyampaian untuk menarik prospek anda.

kredit: bomohwebsite


NAMA gadis ini sememangnya semakin mendapat tempat dalam kalangan peminat seni tanah air. Bukan sahaja berbakat dalam bidang lakonan, aktres yang bakal menginjak usia 24 tahun ini juga hadir dengan pakej rupa paras cantik.

Meskipun masih muda, ia bukanlah alasan aktres yang dikenali dengan nama Amyra Rosli ini untuk mengabaikan aspek kecantikan dan kesihatan.

Pun begitu, bagi empunya nama sebenar Nur Amira Izzati Rosli, dia bukanlah terlalu obses atau teliti terhadap kecantikannya, sebaliknya melakukan rawatan sekadar yang perlu sahaja.

Jom kita selami tip atau amalan yang dilakukan Amyra dalam memastikan dirinya sentiasa tampil cantik dan sihat.




Anda bertuah kerana memiliki tubuh yang langsing, apakah yang anda lakukan untuk mengawal berat badan anda?

Sejujurnya, saya jarang dapat meluangkan masa untuk bersenam. Jadi, saya kawal pemakanan kerana kalau badan saya naik, ia akan jelas kelihatan pada bentuk muka saya. Jadi saya banyak minum air suam dan makan coklat untuk mengekalkan tenaga saya apabila bekerja.

Dengan jadual seni padat, bila selalunya anda bersenam?

Kalau ada masa terluang di rumah, saya suka naik dan turun tangga sebagai cara untuk saya bersenam. Atau pun saya akan banyakkan berjalan. Tapi untuk ke gimnasium semata-mata untuk bersenam, memang saya tidak ada masa.

Adakah anda sukakan aktiviti lasak?

Ya! Walaupun saya nampak lemah lembut, tapi sebenarnya aktiviti lasak adalah jiwa saya. Kalau ada kelapangan, saya memang suka mendaki bukit atau mencuba berjalan di atas tali tanpa sebarang pemegang. Ada kalanya saya juga sukakan aktiviti udara, atau bermain go-kart bersama keluarga dan peminat.

Boleh kongsikan rutin pemakanan anda?

Kalau pagi, saya akan ambil nestum atau oat. Alhamdulillah, ia secara tidak langsung membuatkan perut saya kenyang untuk tempoh yang lama. Kalau saya ambil nasi pun, saya akan ambil dalam kuantiti sedikit, bergantung pada kerja saya.

Adakah anda mengamalkan pengambilan suplemen?

Sebelum ini saya tidak ambil apa-apa suplemen. Tapi semenjak mengamalkan AuraWhite Kolagen, saya mula rasa perubahan, bukan sahaja pada tenaga, tapi rambut juga kurang gugur dan kulit lebih cerah.

Bagaimana pula dengan dengan rutin penjagaan wajah anda?

Walaupun saya balik jam empat pagi, saya akan pastikan membersihkan wajah daripada solekan. Kemudian setiap seminggu sekali, saya akan memakai topeng muka untuk kesegaran. Saya juga tidak makan kacang bagi menggelakkan jerawat. Paling penting saya mengambil set penjagaan wajah dari AuraWhite.

Akhir sekali, apa rahsia anda menjaga rambut yang kerap didandan?

Kalau peminat nak tahu, saya bukan seorang yang suka sikat rambut (ketawa). Sebab rambut saya mudah diurus, bila kering, dia akan terurus sendiri. Bagaimanapun itu bukan alasan saya tak menjaga rambut. Biasanya saya gosok limau pada kulit kepala seminggu sekali dan juga memakai hair mask.

kredit: sinarharian


Thursday, August 13, 2015

Dari segi nafkah suami kepada isteri, suami perlu sediakan 5 nafkah ini:

1) Makan dan minum isteri.
duit belanja diri (Menurut Lembaga Zakat, potongan ke atas isteri adalah RM3,000 setahun. Bila dibahagi 12 bulan…jadi RM250 sebulan. Pun begitu, ia bergantung pada pendapatan/ehsan suami )
duit belanja dapur.
2) Peralatan mandian
3) Ubat ubatan / medical
4) Pakaian baru 2 persalinan setahun. Ini termasuk pakaian dalam, telekung, tudung, kasut dll.
5) Rumah yang selesa untuk isteri tinggal dengan aman dan mudah membuka auratnya (tiada yang bukan mahram). Termasuk segala bil berkaitan rumah.




~petikan kuliah Ustaz Fawwaz~

***********************
Nasihat saya… kepada isteri, bila dah tahu bab nafkah ni, jangan pula demand lebih-lebih hingga di luar kemampuan suami ye. Apa2 pun ikut kemampuan suami. Jadilah penyejuk hati suami dalam segala keadaan. Kalau suami tak mampu, sedikit yang suami bagi tu kita bersyukurlah. Bila bersyukur, moga Allah tambah nikmat dan hidup pun lebih bahagia.

Satu lagi, tolonglah para isteri untuk amanah dengan duit yang suami beri. Misalnya untuk duit belanja dapur, bila memasak tu jangan terlalu berlebihan. Makan berempat saja, tapi masak macam untuk 10 orang. Bila tak habis, simpan peti ais…terlupa pulak nak makan..akhirnya dibuang. Kata ustaz, isteri yang selalu macam ni…isteri yang khianat. Dia tidak amanah. Mungkin dia tak sedar yang perbuatannya itu boleh mendatangkan dosa.

Bagi suami yang isterinya bekerja pula, jangan sedap sangat guna duit isteri tanpa izinnya. Dah lah duit rumah guna potongan gaji isteri, duit dapur pun under isteri….duit makan isteri kat ofis tak pernah hulur…konon cakap, “duit gaji saya, saya simpan untuk emergency..untuk kegunaan kita jugak”….Awak, kalau isteri awak tu tak halalkan, tak lepas nanti awak kat akhirat.

Ada sahabat saya beritahu, suaminya setiap malam sebelum tidur akan selalu minta maaf dan minta dihalalkan jika dia ada teralpa tentang tanggungjawabnya atau ada termakan duit isterinya. Bila suami cakap macam tu…takkanlah kita tegar untuk tidak memaafkan. Betul tak?

Isteri jika bekerja, walaupun memang bukan tanggungjawab kita untuk cover belanja rumah, tapi jika suami memang tak mampu, kita belajarlah untuk sabar dengan ujian ni, belajar untuk redha dan seterusnya bersyukur. Kenapa perlu syukur? Bersyukurlah kerana di sebalik ketidakmampuan suami itu, ada hikmah tersembunyi. Allah rupa-rupanya nak bagi kita pahala besar. Mulai sekarang, segala yang kita belanja untuk keluarga tu niatkanlah sebagai sedekah. Sedekah pada keluarga terdekat, pahalanya sangat WOW melebihi pahala sedekah fisabilillah kata ustaz. Sentiasa ingat, hidup kita di dunia ni untuk kumpul pahala sebanyak-banyaknya. Syurga tu kan mahal.

Sesungguhnya sedekah itu menggugurkan dosa seperti air memadamkan api…juga membentengkan kita daripada api neraka.

Semoga bermanfaat.

Wallahualam.

sumber: ehmymedia



Tuesday, August 11, 2015



saje nak luah perasaan bila ramai yg x percaya abg berniaga dari bawah..biar GAMBAR INI BERBICARA...WAKTU NI SAYA MASIH MENTAH DAN MASIH TERCARI2 HALA TUJU KEHIDUPAN BERBEKALKAN SPM YG X LULUS😭😭 DAN DISINILAH BERMULANYA TAPAK DHERBS TRLAJAK LARIS..PASAR TANI SEK13 (dulu org panggil carbootsale) SELAMA 2 TAHUN SAYA DISINI TANPA MNGENAL ERTI PANAS DAN MALU..WAKTU TU UMUR SY 20TAHUN ..DISINI TEMPAT SAYA BERMAIN DAN BERMULA SEGALNYA..YE!!SAYA ADALAH PENIAGA PASAR TIADA NAMA DAN TIADA SIAPA YG KENAL BUDAK HINGUSAN BERJIWA BESAR..... JANGAN LIHAT YANG MANIS SAHJA SKRG DAN APA YG SAYA ADA...TP LIHATLAH KEPAHITAN SAYA TERDAHULU......SAYA PERCAYA..
Untuk berjaya kita perlulah mempunyai semangat yang kuat, bersifat tawakal dan paling penting ialah kreatif...dizaman yang serba maju dan moden terlalu ramai orang yang cerdik dan pandai (abg terlajak laris ni buta it) tetapi berapa ramai orang yang bijak, pandai dan kreatif untuk membawa satu legasi perniagaan?
Apabila anda berjaya mencipata satu perniagaan anda sekaligus telah membuka peluang-peluang rezki pekerjaan dan boleh menaikkan taraf ekonomi negara...ini juga satu jihat..

Oleh itu, saya menyeru kepada anda diluar sana untuk berniaga. Tak kira anda nak berniaga tudung, kerepak atau sebagainya asalkan anda berniaga. InshaAllah peluang untuk menjadi jutawan akan terbentang luas untuk anda.
Saya doakan agar apa yg anda rancang akan berjaya salam terlajak syg dr abg terlajak laris..

Apa pentingnya multivitamin ni dalam kehidupan kita?

Multivitamin berfungsi untuk menutup lompong-lompong nutrient dalam tubuh badan kita. Ia menyediakan pelbagai kebaikan dalam jangka masa yang panjang bagi menampung keperluan zat pemakanan yang selalunya tidak dapat dipenuhi hanya dengan pemakanan harian anda. Secara umumnya pengambilan vitamin dan mineral boleh membantu mengatasi masalah kesihatan seperti sistem imunisasi, kesihatan tulang, kesihatan mata, kulit, jantung dan sebagainya.




Selain itu, mengapa kita pelu mengambil multivitamin?

1. Menampung nutrient semasa menurunkan berat badan.

Badan kita memerlukan metabolism yang tinggi bagi mempercepatkan proses penurunan berat badan. Namun begitu, tanpa zat yang mencukupi, kadar metabolism akan menurun sekaligus menyebabkan kesan penurunan berat badan juga semakin perlahan. Badan kelihatan lesu dan muka menjadi pucat. Ia juga disebakan oleh kekurangan micronutrient dalam diet.

2. Zat Makanan Termusnah Semasa Dimasak

Haba adalah salah satu faktor vitamin dan zat mudah terurai. Suhu optimum bagi vitamin berfungsi dengan efisyen adalah pada suhu badan manusia (36 darjah celcius) dan suhu berlebihan mungkin akan menyebabkan zat dan nutrient musnah. Oleh itu, tiada jaminan bahawa 100% zat dari makanan yang kita masak mampu diserap oleh tubuh.

3. Tekanan dan Stress dengan Rutin Seharian

Seperti yang saya pernah sebut dalam entry Energy Booster, stress akan menyebabkan anda kehilangan magnesium dan pelbagai nutrient penting untuk tubuh dan otak. Perkara ini mampu menyebabkan anda hilang ertimbangan, tekanan perasaan, mental dan sebagainya.

4. Sibuk

Sibuk yang bagaimana ye? Zaman sekarang, orang sibuk dengan kerja sehingga tidak sempat untuk ambil tahu mengenai pemakanan. Yang lebih memburukkan keadaan apabila mereka memilih makanan segera yang tidak menyihatkan semata-mata untuk mengalas perut yang lapar. Pola pemakanan sebegini adalah tidak seimbang dari segi micronutrient nya, terutama jika anda jarang masak sendiri di rumah.

5. Kualiti makanan semakin rendah 

Zaman kini,sayur-sayuran dan buah-buahan yang sepatutnya menyumbang zat yang tinggi kepada tubuh badan kita telah dicemari dengan bahan-bahan kimia sekaligus memusnahkan kualiti nutrient di dalam nya semata-mata bagi memastikan mereka kelihatan segar dan menarik. Kualiti sayur dan buah-buahan begini jauh berbeza dengan sayur dan buah-buahan yang ditanah secara organic beberapa dekat yang lalu.

6. Pencemaran Alam Sekitar 

Setiap hari, tubuh badan kita terdedah dengan pencemaran alam sekitar dek arus pembangunan yang kian pesat. Nutrient yang diperolehi daripada pemakanan sahaja tidak mungkin mencukupi bagi memastikan kkesihatan berpanjangan.

7. Tabiat Memilih makanan 

Tidak dinafikan terdapat golongan yang tidak suka makan sayur di mana ia hanya bergantung kepada daging dan makanan laut sahaja. Terdapat juga golongan yang hanya makan sayur-sayuran sahaja (vegetarian) dan individu sebegini pastinya tidak akan mendapat vitamin B12, zinc dan kalsium yang secukupnya.

8. Tahap Penyerapan Nutrien yang Rendah 

Tidak semua individu mampu menyerap nutrien dengan baik, terutamanya golongan yang sudah berumur. Supplemen multivitamin membantu dalam memastikan bekalan vitamin dan mineral kepada tubuh badan sentiasa mencukupi.

Apakah Kelebihan dan Fungsi Utama Vitalea Iron Formula?


Berdasarkan faktor-faktor di atas, maka perlulah kita memulakan langkah bijak bagi memastikan keperluan nutrient dalam badan kita adalah mencukupi. VitaLea kaya dengan Vitamin A, D, E, C, asid folik Vita B1, B2, B3, B6, B12, Biotin, Vita B5, kalsium, fosforus, iodine, zat besi magnesium kuprum dan zink.

Antara fungsi utama VitaLea ialah:

  • Melengkapkan Nutrient dalam badan
  • Membantu penyerapan zat daripada makanan memulihkan selera makan dan melancarkan sistem pencernaan.
  • Mengandungi 12 vitamin dan 9 mineral yang lengkap untuk keperluan harian.
  • Membantu meningkatkan kecergasan minda dan meningkatkan sistem ketahanan/imunisasi tubuh. Penting untuk pertumbuhan sel dan pembiakan.
  • Mengimbangi hormon dan tidak balas kimia dalam badan
  • Melindungi organ seperti jantung, buah pinggang dan hati.



Jom Order 

Jika anda berminat untuk mendapatkan produk shaklee, boleh hubungi kami, untuk COD atau penghantaran area Shah Alam. Kami adalah pengedar Shaklee SHAH ALAM paling cool. Ataupun anda boleh juga klik gambar order dibawah untuk memesan secara online dari Shaklee Malaysia. 




013-3612717
ainulfadzilah@gmail.com

Wednesday, August 5, 2015



The way Oxford University teaches me to think!

Baru je abes meeting dengan supervisor, which supposedly semalam. I was the one yang minta postpone sebab progress tak seberapa nak baik, and sebab tu saya minta dia postpone to another date. Then ape yg dia reply semalam masa saya minta dia postpone the meeting, 'No Nazri, we still need to meet up, regardless of what you have achieved'.


So lagi skali dalam meeting pagi ni dia cakap kat saya (in his English British accent of course =D) , Nazri pls jangan risau sangat pasal your research progress. I am here to help. Kalau semuanya berjalan lancar, I suppose you would have not needed me. Anda tak perlukan saya lagi. Buat kesekian kalinya jiwa saya tersentuh..huhu.

To be honest, ini bukan pertama kali dia cakap mcm tu. Dia kata kalau xde progress during our weekly meeting pun takpe. We can meet up and have a chat over coffee. Apa yang dia slalu bagitau saya, dan banyak kali dia inform kat saya - 'Nazri, saya nk awak happy while doing your research..because I believe, people can always come out with extraordinary works if they are happy, and happy with what they are doing. In contrast,orang yang stress slalu, nak nampak perfect, xde silap langsung, adalah lebih mudah buat silap. Nazri, I've seen your progresss when u were happy..I just wowed!'. Dia kata lagi ' awak ni bijak, fast learner, tp bila stress, awak mudah collapse'. Haha. Adoi kena sebijik. Tapi tulah, itulah saya, dan itulah supervisor saya.




Syukur sangat dengan kurniaan ALLAH, sebab saya dapat dia sebagai supervisor saya. Dia tak pernah kata any bad words to me. Siap cakap "all I want is for you to be happy, and of course as a result, eventually you will feel utterly proud with ur PhD. I am here just to help, not to judge you. I feel bad when people say they dont wanna see me. I feel devalued"

Banyak saya belajar dari dia. InsyaALLAH, nanti student saya nnti, saya cuba apply konsep yg sama mcm mana dia ajar saya. I've seen macam mana cara dia ajar student undegraduate jugak..and saya involved sebagai lab demonstrator. sangat full of fun! memain bagai. Tp bila part presentation/discussion..kebaboom jawapan memasing. Creativity berkembang mekar..hehe. Pengajaran yg saya nampak sepanjang saya kat sini..is to be happy with whatever you are doing. Just be yourself..less worried, have fun and enjoy your self-actulisation journey. My supervisor siap pesan jgn compare dengan orang lain. Dia kata setiap dari kita ade kebijaksanaan masing2. He even told me jgn bandingkan dengan paper/journal/thesis in my area. Dia siap kata kita sebenarnye lagi bijak dari mereka.


Yes, sepanjang saya kat sini..dia banyak mengajar saya how to think and how to do work with lots of fun. Make no mistake, dia sbnrnye sangat teliti/quite tough when it comes to work. Of course, dia kena pastikan graduate oxford are all up to the standard. Tapi tak pernah pon skali dia CAKAP pasal benda ni. Apa yg dia buat, dia ajar saya macam mana nk fikir, criticise my own work, play around with my creativity, have fun with works, jangan terlalu membandingkan diri (sekali skala takpa), dia ajar saya hargai kelebihan saya, plus mcm mane nk jadi manusia yg suka membantu, bukan memberi kritikan yg merosakkan. Kalau dia ade benda yg dia nk tegur saya, dia akan say 'sorry' dulu. Dalam email ke or even verbal conversation. Yes, saya sangat kagum dengan dia. Given dia dulu graduate Oxford juga..saya hypothesised (actually i am testing this hypothesis), yang Oxford mampu menjadi sangat cemerlang hampir 900 tahun lamanya, atas budaya ini. Budaya membantu manusia mengenal potensi diri. Bukan budaya 'memaksa' manusia untuk menjadi sesuatu yang bukan diri dia.

Alhamdulillah..saya yakin ape yg saya dapat skrg ini atas berkat doa dan sokongan mak abah, keluarga, saudara serta semua rakan2 saya. Terima kasih semua. iALLAH, apa yg baik saya dapat di Oxford ini..akan cuba saya bawa pulang ke Malaysia nanti.

Salam Maju Jaya Semua!! ^^,

Mechanobiologist,
Oxford

kredit: Dr Nazri Bajuri


Ramai pesakit diabetes akan menggambarkan diri mereka sebagai rasa letih, lesu atau letih pada masa-masa. Ia boleh menjadi hasil daripada tekanan, kerja keras atau kekurangan tidur malam yang baik, tetapi ia juga boleh dikaitkan dengan mempunyai tahap glukosa darah terlalu tinggi atau terlalu rendah.




Keletihan sebagai gejala diabetes

Keletihan yang kerap, terutamanya keletihan berikut makanan, merupakan gejala yang biasa diabetes.

Apa yang menyebabkan orang-orang yang menghidap diabetes untuk menjadi letih?

Dua sebab biasa untuk keletihan atau kelesuan yang mempunyai tahap gula dalam darah terlalu tinggi atau terlalu rendah. Dalam kedua-dua kes, keletihan yang adalah hasil daripada mempunyai ketidakseimbangan antara tahap seseorang glukosa darah dan kandungan atau keberkesanan insulin yang beredar. Jika anda berasa letih pada siang hari, walaupun setelah tidur dengan baik, ia boleh menjadi hasil daripada sama ada paras gula yang tinggi atau rendah. Adalah lebih baik untuk menguji tahap glukosa darah anda untuk melihat sama ada keletihan yang merupakan satu hasil daripada mempunyai tahap gula yang tinggi atau rendah. Ini adalah penting bagi orang-orang pada insulin.

Keletihan dan kadar gula darah tinggi

Paras glukosa darah menjadi tinggi apabila terdapat sama ada insulin yang tidak mencukupi (biasanya dalam kes diabetes jenis 1) atau insulin tidak berfungsi dengan berkesan mencukupi (biasanya dalam diabetes jenis 2). Untuk menyediakan kami dengan tenaga, insulin yang diperlukan untuk mengangkut glukosa dari darah ke dalam sel-sel kita yang akan digunakan untuk tenaga. Apabila tidak ada insulin yang mencukupi atau insulin tidak berfungsi dengan berkesan, ia bermakna gula dalam darah kita tidak boleh masuk ke dalam sel-sel kita dan oleh itu sel-sel kita tidak menerima tenaga yang mereka perlukan. Akibatnya, kita rasa letih.

Urusan keletihan dan gula darah yang tinggi selepas makan

Jika keletihan disertai oleh paras glukosa yang tinggi selepas makan, ia boleh menunjukkan satu atau lebih daripada yang berikut: 
  • Karbohidrat yang anda makan adalah bertindak terlalu cepat untuk ubat anda untuk menghadapi
  • Anda makan terlalu banyak karbohidrat untuk ubat / dos anda
  • Ubat / dos tidak cukup kuat
Anda hanya perlu menukar dos ubat anda jika doktor telah meluluskan anda. Berat badan adalah petunjuk umum bahawa tahap insulin seseorang terlalu tinggi. Orang yang mempunyai berat badan berlebihan dan mengalami keletihan akibat paras glukosa darah yang tinggi boleh dapat menentang keletihan dengan mengurangkan pengambilan karbohidrat mereka. Seorang doktor atau pakar pemakanan akan dapat membantu anda dengan cara untuk mengurangkan tahap glukosa darah anda di samping mencapai berat badan yang sihat.



Keletihan dan hipoglisemia (paras glukosa darah yang rendah)

Apabila paras glukosa darah adalah rendah tubuh badan berada dalam kedudukan yang sama seperti sebuah kereta yang telah kehabisan bahan api; kecuali anda mampu untuk menambah lebih banyak bahan bakar, kereta cepat akan terhenti juddering. Begitu juga, apabila paras glukosa darah adalah rendah, anda perlu mengambil lebih banyak karbohidrat untuk menyediakan badan anda dengan tenaga yang diperlukan oleh tubuh anda. Jika anda kerap mengalami paras gula darah rendah, dos ubat anda mungkin terlalu tinggi. Bagi orang-orang pada insulin, hipoglisemia juga boleh berlaku jika insulin disuntik (atau bolused) terlalu awal sebelum makan.

Keletihan apabila bangun

Jika keletihan berlaku apabila bangun selepas tidur malam yang penuh itu, ia juga boleh menjadi hasil daripada tahap gula dalam darah yang rendah terlalu tinggi atau dalam sekelip mata. Keletihan disertai dengan sakit kepala pada waktu pagi selalunya boleh menjadi tanda yang tidak menimbulkan semalaman dalam orang yang mengambil insulin.

Urusan pagi keletihan

Jika anda kerap rasa letih pada waktu pagi, walaupun beliau mempunyai tidur malam yang penuh itu, ia bernilai menguji gula darah anda apabila bangun untuk melihat jika keletihan anda berkaitan dengan glukosa darah anda. Sesetengah orang juga mungkin ingin bangun pada malam hari untuk menguji tahap glukosa darah mereka untuk melihat jika mereka mengalami tinggi atau rendah semalaman gula darah.Tahap gula dalam darah boleh berubah-ubah dalam sekelip mata dan doktor anda atau pakar diabetes akan dapat memberi nasihat jika kadar gula anda yang menyebabkan masalah.

sumber:solveproblem




RESEPI SIAKAP TIGA RASA

Bahan-bahannya :
● 1 ekor ikan siakap
● 1 ulas bawang putih - ketuk/ mayang
● 2 ulas bawang merah - mayang
● 1 keping nenas - di dadu kecil
● 1 batang serai - di potong serong
● 2 biji tomato saiz sedang (+-100g sebiji)
● 1 sb sos tomato
● 2 sudu besar sos cili
● 1 sk nampla / sos ikan
● 50ml air
● 2 helai daun limau purut
● 3-5 biji cili padi thai di titik
● 1/4 biji bawang besar - dipotong kasar
● Lada benggala hijau - optional
● Sedikit cauliflower /carrot - optional
● Garam, kunyit dan perasa


Cara masaknya:
1. Ikan dibersihkan dan di lumur garam dan kunyit.

2. Goreng Ikan ikut suka. Jika nak macam kat kedai boleh goreng dengan api besar. Hasilnya isi ikan akan garing di luar lembut di dalam.

3. Angkat ikan dan letakkan di dalam pinggan.

4. Panaskan sedikit minyak goreng ikan tadi.

5. Tumis bawang putih dan bawang merah sehingga wangi.

6. Masukkan sebiji tomato yang di potong dadu kecil.

7. Kacau dan masukkan sos tomato, sos cili dan sos ikan/ nampla.

8. Masukkan serai, cili padi, daun limau purut, cauliflower/carrot dan air.

9. Bila carrot/ cauliflower dah hampir masak masukkan capsicum dan bawang besar.

10. Perasakan masin, masam dan pedas (3 rasa) dan curahkan ke atas ikan tadi.

Sedia untuk dihidangkan.

Silalah share yer dan jika ingin share, komen “SAYA SHARE” supaya fanpage lebih aktif di News Feed Anda nanti.

kredit:rahsiahawa

Tuesday, August 4, 2015



DI mana-mana sahaja, begitu ramai yang membangkitkan isu dana RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Malah ia semakin hangat diperkatakan apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memaklumkan hasil siasatannya yang mendapati punca dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi perdana menteri itu bukan dari tabung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetapi adalah sumbangan daripada penderma.

Namun hasil siasatan itu tidak menyebut dari mana dan siapa penderma berkenaan.

Susulan itu, Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan, Undang-undang dan Integriti Parlimen Belia Malaysia, Akmal Saufi Mohamed Khaled menggesa Najib menjelaskan sama ada derma berjumlah RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadinya itu adalah untuk kegunaan kerajaan, Umno ataupun peribadi?

Anak kepada Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin itu mengemukakan 15 soalan untuk dijawab oleh perdana menteri;

1) Ketika Datuk Seri Najib menerima dana sejumlah RM2.6 bilion, adakah Datuk Seri sedia maklum sejumlah wang telah memasuki akaun Datuk Seri?

2) Apakah bukti bahawa duit tersebut merupakan derma dan bukan duit berkaitan 1MDB mahupun pihak yang mempunyai transaksi berkaitan 1MDB?

3) Sebagaimana kenyataan SPRM, duit tersebut adalah derma. Adakah sumbangan tersebut merupakan sumbangan bagi kepada kerajaan, tujuan Umno atau tujuan peribadi?

4) Jika duit tersebut adalah sumbangan buat Umno, adakah kepimpinan Umno terutamanya Majlis Tertinggi Umno mengetahui tentang derma tersebut?

5) Jika Majlis Tertinggi Umno tidak mengetahui adakah ini bermaksud Umno tidak akan mengetahui kewujudannya jika Datuk Seri tidak memaklumkan kewujudannya?

6) Bilakah Datuk Seri bercadang untuk memaklumkan kepada Majlis Tertinggi jika tidak didedahkan kepada Majlis Tertinggi?

7) Andai kata derma tersebut merupakan derma peribadi kepada Datuk Seri dan bukan kepada Umno, adakah Datuk Seri menerima tersebut ketika memegang jawatan sebagai salah seorang ahli jemaah menteri?



8) Bolehkah seorang menteri atau timbalan perdana menteri atau perdana menteri menerima derma apabila sedang memegang jawatan di dalam kerajaan?

9) Adakah perlu duit derma tersebut perlu isytihar kepada rakyat dan ahli Kabinet yang lain?

10) Adakah Gabenor Bank Negara dan cendekiawannya sedar akan pergerakan duit sejumlah RM2.6 bilion ke dalam negara?

11) Adakah Lembaga Hasil Dalam Negeri sedar mengenai sejumlah duit yang telah diterima Datuk Seri Najib?

12) Jika ya, adakah Datuk Seri Najib telah membayar sebarang cukai pendapatan berdasarkan nilai duit tersebut?

13) Adakah seorang perdana menteri boleh mendapat pengecualian cukai?

14) Jika Datuk Seri Najib mendapat pengecualian cukai, adakah pengecualian tersebut adalah kepada gaji Datuk Seri Najib atau apa saja derma yang diterima beliau?

Posting yang dimuat naik di laman sosial Facebook Akmal Saufi itu sudah dikongsi lebih 300 pelayar Facebook.

Malah di bahagian komen juga dipenuhi dengan pelbagai komentar yang setuju dengan soalan-soalan yang dibangkitkan.

"Bro, setuju dengan soalan yang dikemukakan," tulis Lim Kian Soon.

"Terbaiklah sahabat, penulisan yang bagus," tulis Shahiran Safwan.

kredit: sinarharian


Dirujuk sebagai vitamin B kompleks, lapan vitamin B - B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 - memainkan peranan penting dalam menjaga tubuh kita berjalan seperti mesin yang mabuk. Nutrien penting membantu menukar makanan ke dalam bahan api, yang membolehkan kami untuk kekal bertenaga sepanjang hari. Walaupun banyak vitamin berikut bekerja seiring, masing-masing mempunyai kelebihan masing-masing dalam - dari kulit yang sihat serta rambut untuk mencegah migrain memori lossor.

Jadi ia adalah masa untuk mula menyimpan stok B kompleks? Tidak semestinya, kata pakar diet berdaftar, Tanya Zuckerbrot. "Mengambil vitamin B kompleks tidak akan mewujudkan kecerdasan memuncak atau tenaga cara kafein tidak," kata Zuckerbrot, pengarang Keajaiban Carb Diet: Buat Kalori dan Hilang Lemak - dengan gentian. Berita baik? "Kemungkinan yang rata-rata orang sudah mendapat banyak vitamin B dari makanan yang mereka makan." Baca untuk mengetahui mengapa setiap vitamin B adalah sangat penting, dan pastikan anda makan makanan yang betul untuk mendapatkan banyak daripada mereka dalam anda diet.




B1 (Thiamine)

B1 membantu badan membuat sel-sel baru yang sihat. Ia sering dipanggil vitamin anti-stress kerana keupayaannya untuk melindungi sistem imun. Apabila carbo-loading (sama ada untuk mempersiapkan bangsa yang besar atau hanya kerana rasa pizza yang baik), kajian mengatakan vitamin ini adalah perlu untuk membantu memecahkan karbohidrat yang mudah.

B2 (Riboflavin)

Ini vitamin B bekerja sebagai antioksida untuk membantu melawan radikal bebas (zarah dalam badan yang sel kerosakan) dan boleh mencegah penuaan awal dan perkembangan penyakit jantung. Riboflavin juga penting untuk pengeluaran sel darah merah, yang perlu untuk membawa oksigen ke seluruh badan. Beberapa kajian menunjukkan B2 boleh membantu mencegah migrain, tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk kepastian. Dan berhati-hati, sementara cahaya matahari tidak badan yang baik, cahaya ultraungu mengurangkan kandungan riboflavin dalam sumber makanan. Susu, misalnya, paling dibeli di dalam bekas legap untuk memastikan vitamin ini dari mogok.

B3 (Niacin)

Salah satu kegunaan utama bagi niasin adalah untuk meningkatkan HDL kolesterol (iaitu kolesterol baik). Dan semakin tinggi HDL seseorang, kolesterol yang kurang buruk dia akan ada dalam darah mereka. Kekurangan vitamin B3 adalah sangat jarang berlaku di negara-negara maju, walaupun alkohol telah ditunjukkan untuk menurunkan paras B3 dalam sesetengah individu. Niacin, digunakan topically dan dimakan, juga telah ditemui untuk merawat jerawat.

B5 (Pantothenic Acid)

Sejumlah kecil vitamin B5 terdapat dalam hampir setiap kumpulan makanan - namanya bahkan mengatakan demikian. Pantothenic berasal dari kata pantothen Yunani, yang bermaksud "dari mana-mana." Selain mogok lemak dan karbohidrat untuk tenaga, ia adalah bertanggungjawab untuk pengeluaran seks dan hormon yang berkaitan dengan tekanan termasuk testosteron. Kajian menunjukkan B5 juga membantu menjaga kesihatan kulit dengan keupayaan untuk mengurangkan tanda-tanda penuaan seperti kemerahan dan kulit bintik kulit.

B6 (Pyridoxine)

Bersama-sama dengan rakan-rakan vitamin B 12 dan 9, B6 membantu mengawal tahap acidhomocysteine ​​amino (yang dikaitkan dengan penyakit jantung). Pyridoxine merupakan pemain utama dalam mood dan tidur corak kerana ia membantu badan menghasilkan serotonin, melatonin dan norepinephrine, hormon tekanan. Beberapa kajian menunjukkan vitamin B6 boleh mengurangkan keradangan bagi orang yang dalam keadaan seperti artritis rheumatioid.

B7 (Biotin)

Kerana kaitannya dengan rambut yang sihat, kulit dan kuku, B vitamin ini juga berjalan dengan "vitamin kecantikan." Ini boleh membantu pesakit diabetes mengawal paras glukosa yang tinggi juga. Ini vitamin B adalah penting terutamanya semasa mengandung kerana ia adalah penting bagi pertumbuhan normal bayi.

B9 (folat)

Anda mungkin pernah mendengar nama lain bagi B9 - Asid folik - yang adalah bentuk sintetik yang digunakan dalam makanan tambahan dan makanan yang diperkaya seperti bijirin dan roti. Kajian menunjukkan folat boleh membantu menjaga kemurungan di teluk dan mencegah kehilangan ingatan. Vitamin ini juga sangat penting bagi wanita yang hamil kerana ia menyokong pertumbuhan bayi dan mencegah kecacatan kelahiran neurologi.

B12 (cobalamin)

Ini vitamin B adalah sejumlah pasukan. Cobalamin bekerja dengan vitamin B9 untuk menghasilkan sel-sel darah merah dan membantu besi menjalankan tugasnya: buat oksigen dibawa protein, hemogloblin. Oleh kerana vitamin B12 hanya didapati dalam produk haiwan, kajian menunjukkan kadar yang lebih tinggi daripada bukan pemakan daging dengan kekurangan. "Tetapi jika anda adalah seorang vegetarian yang ketat atau vegetarian," Zuckerbrot berkata, "ia tidak sukar untuk mendapatkan cukup vitamin ini dalam diet anda." Bagi mereka yang kekurangan, ia mungkin perlu untuk menambah diet dengan B12.


Jom Order 

Jika anda berminat untuk mendapatkan produk shaklee, boleh hubungi kami, untuk COD atau penghantaran area Shah Alam. Kami adalah pengedar Shaklee SHAH ALAM paling cool. Ataupun anda boleh juga klik gambar order dibawah untuk memesan secara online dari Shaklee Malaysia. 




Ainul Mustafa
013-3612717
ainulfadzilah@gmail.com

Saturday, August 1, 2015



Ada banyak orang yang sudah mendirikan bisnis, dan berhasil. Namun seiring perkembangan dunia usaha, pesaing banyak bermunculan dan keberadaan mereka memperbesar risiko usaha. Ada yang berhasil bertahan, ada juga yang gagal lalu kolaps dan hilang dari peredaran. Kemampuan bertahan menjalankan usaha tentu merupakan suatu tantangan. Lalu bagaimana cara bertahan dapat dunia usaha yang penuh persaingan itu? Berikut ini adalah tips dan strateginya.


1. Tentukan merek dan segmen produk. Merek dan segmen produk merupakan dua hal yang harus senantiasa sesuai dengan sasaran pasar, dan juga harus dapat mewakili karakteristik barang yang diproduksi. Merek aksesori untuk remaja misalnya, tentunya harus dapat mewakili jiwa dan cita rasa remaja.

2. Tentukan lokasi penjualan. Lokasi penjualan ditentukan oleh keberadaan lokasi calon pembali. Calon pembeli harus mudah mencapai lokasi penjualan, sehingga strategi pemasaran dapat berjalan dengan baik.

3. Dekati calon pembeli dengan perkenalan merek dan segmentasi produk. Cara ini bisa dilakukan dengan mengikuti mengikuti event semacam bazaar, membuat website, menyebarkan brosur, hingga membuat iklan dan memuatnya di media cetak maupun elektronik.


4. Buat penawaran menarik. Selama bulan-bulan pertama sejak produk Anda diluncurkan, sebaiknya Anda membuat penawaran spesial yang dapat menarik minat calon pembali untuk mencoba menggunakan produk. Ubah penawaran pada waktu-waktu tertentu, hingga posisi merek dan posisi produk Anda kuat di benak calon pembeli.


5. Perluas jaringan dengan membuka hubungan. Misalnya dengan meminjamkan produk, mensponsori event yang sesuai dengan segmen konsumen, atau membuka lokasi penjualan baru. Dengan begitu, konsumen akan tambah mengenal produk Anda.

6. Mengembangkan usaha. Misalnya jika di awal Anda merintis usaha, segmentasi target pasar Anda adalah remaja, maka sekarang Anda boleh saja merambah ke segmen perempuan usia dewasa. Selama jenis usaha dan jenis produknya tidak jauh berbeda, hal ini sah-sah saja dilakukan. Yang penting Anda harus pintar-pintar menyesuaikan strategi pemasaran yang sudah ada.

7. Kuatkan hati, kerja keras, dan pantang menyerah. Menjalankan usaha sendiri tentunya cukup melelahkan serta menyita waktu dan pikiran. Sementara orang lain memperoleh penghasilan tetap setiap bulan, Anda harus memikirkan berbagai pengeluaran. Inilah seni dari menjalankan usaha sendiri. Kuatkan hati, kerja keras, dan pantang menyerah.

8. Jangan pernah memilih nama merek yang sama persis dengan nama merek lain yang telah ada.

kredit: ciputra


Demam campak (Rubeola) adalah jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan oleh virus measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan respiratori dan disertai ruam pada kulit.

Penyakit ini sangat mudah menular kepada orang lain melalui udara dengan titisan (‘droplet”) cecair daripada mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin. Walau bagaimanapun kebanyakan kanak-kanak di Malaysia telah kebal (immun) pada penyakit ini sejak adanya program campak kebangsaan. Akan tetapi, kebelakangan ini terdapat pertambahan dalam kes-kes campak di bandar utama dengan kemasukan orang asing. Oleh itu, jika seorang kanak-kanak tidak lagi mendapat vaksin dan terdedah kepada individu yang menghidap penyakit ini, maka kemungkinan besar kanak-kanak ini akan dijangkiti virus ini.

Apakah tanda-tanda demam campak?


Antara 10 – 12 hari selepas dijangkiti penyakit, pesakit mula menunjukkkan tanda dan gejala demam campak seperti:
Demam tinggi.
Batuk, selesema dan sakit tekak.
Mata berair dan sensitif kepada cahaya.
Sakit otot.

Dua atau tiga hari kemudian timbul ruam-ruam, bermula dibahagian muka dan kepala kemudian merebak ke bahagian badan, tangan dan kaki.

Ruam akan kekal selama 4 – 7 hari. Semasa ruam timbul, suhu badan biasanya sangat tinggi. Demam campak boleh menjangkiti orang lain dalam masa seminggu sebelum timbul ruam sehingga 4 hari selepasnya.




Adakah setiap demam yang disertai ruam merupakan demam campak?


Tidak. Demam campak sering dikelirukan dengan penyakit Rosela Infantum yang disebabkan oleh virus lain tetapi mempunyai ciri-ciri yang sama dengan demam campak melainkan selepas 2–3 hari ruam timbul, demam biasanya akan kebah. Satu lagi penyakit yang menyerupai campak adalah rubeola.

Apakah kesan demam campak pada kanak-kanak?


Kebanyakan kanak-kanak yang menghidapi demam campak akan sembuh dengan sempurna. Walau bagaimanapun kadang-kala boleh terjadi komplikasi yang serius terutama golongan yang menghidapi kekurangan zat makanan dan mempunyai imuu sistem kekebalan yang rendah.

Antara lain komplikasi yang sering terjadi adalah:
Jangkitan pada telinga.
Jangkitan paru-paru (Pneumonia ).
Jangkitan pada otak (encephalitis).
Cirit-birit.

Kes yang serius boleh berakhir dengan kematian. Bagi wanita hamil pula, boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran pramatang.

Bagaimana merawat demam campak?


Tiada rawatan yang spesifik tetapi hal-hal berikut dapat mengurangkan gejala:
Panadol untuk mengurangkan demam.
Hindari cahaya terang kerana ia menyakitkan mata.
Berehat dan minum air yang cukup.

Ruam tidak perlu dirawat kerana ia akan hilang sendiri. Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah supaya tidak menjangkiti orang lain (sehingga 4 hari selepas ruam timbul).

Bolehkah demam campak dicegah?


Boleh. Demam campak boleh dicegah melalui pemberian suntikan immunisasi MMR (Measles, Mumps and Rubella) pada usia 12 bulan dan kemudian ketika berumur 7 tahun.

Adalah tanggungjawab ibu bapa untuk memastikan anak mereka mendapat imunisasi.

MMR adalah vaksin yang selamat.

Jika anak anda terdedah kepada individu dijangkiti campak dan belum lagi menerima imunisasi, bawa anak anda segera untuk berjumpa doktor. Pemberian vaksin dalam jangka masa tertentu boleh mengelakkan anak anda daripada dijangkiti virus ini.

kredit: myhealthgov





Perempuan berjiwa sensetif. Tak kire laa sekasar mana pon perwatakannye.

Perempuan suka dibelai, dimanja dan diberi perhatian. Sebab tu kalau dengan lelaki yang caring perempuan cepat cair..

Perempuan ni senang merajuk tapi susah nak marah. Tapi kalau dah marah puting beliung jadinya.

Perempuan ni cerewet. Mesti nak dapatkan yang sebijik, serupa dengan apa yang dia mahu. Cth : Kasut, beg, baju, shawl & bla bla blaaa...

Perempuan mudah memahami tetapi sukar difahami.

Perempuan suka berangan. Cth : Suka berfantasi nak jadi macam watak heroin dalam drama or novel.

Perempuan curang sebab mereka keliru dengan kehendak diri mereka sendiri. Cth : Nak yang hensem tak berduit ke nak yang hodoh si baik hati.

Perempuan kalau yang setia kalah lelaki. Kalau yang rela bermadu tu memang terbaik habaq hang..

Perempuan yang pakai make up tebal sebab mereka kurang keyakinan diri. Hakikatnya mereka lebih cantik kalau tak pakai make up sangat..

Kelemahan perempuan adalah perempuan lain. Ini kerana mereka cepat merasa iri hati.

Perempuan sememangnya dicipta sebagai insan yang penyayang dan lemah lembut. Walaupon luarannya kasar, tegas, or garang. Tapi perempuan still ada perasaan ingin disayangi dan menyayangi.

Sebenarnya perempuan yang garang ni hatinya lembut & mudah tersentuh. Tetapi dia cuba menutupi kesahihan itu sebab tak mahu dilabel lemah.

Air mata yang lahir selalu dilabel sebagai simbol kelemahan perempuan tetapi hakikatnya itulah kekuatan mereka

Sejahat mana pon perempuan tu tapi kalau ada lelaki yang sanggup bimbing, dia pasti berubah menjadi yang lebih baik. Alahai, perempuan ni hatinya macam kerak nasi..

Sematang mana pon perempuan pasti ada terselit jiwa keanak-anakan dalam diri mereka.

Perempuan suka benda yang cantik cantik, yang wangi wangi

Perempuan sangat sensetif dengan berat badan mereka. Haha

Perempuan suka pendam perasaan sampai kadang-kadang makan diri.

Perempuan cepat jatuh hati tapi susah nak melupakan.

Perempuan susah nak puas dengan apa yang dia ada & apa yang dia dapat. Yelah, perempuan kan ada 9 nafsu tapi hanya ada satu akal.

Sebenarnya dendam perempuan lebih merbahaya daripada dendam seorang lelaki. (O.o)

Perempuan suka meluahkan isi hati melalui lagu, puisi or sajak.. Muihh Muihh

Perempuan berupaya melakukan banyak kerja dalam satu masa. Cth : Berbual dalam telefon semasa memasak sambil menonton televisyen..

Perempuan suka benda yang menyakitkan or yang merumitkan asalkan mereka nampak cantik. Cth : kasut tumit tinggi & selendang berbelit belit. Perempuan memang suka berhias. o(n_n)o

Kalau perempuan dengan best friend dia memang macam laki bini. Cth: Jalan pimpin tangan, peluk peluk, tidur sebantal. Bla bla blaaa... Tak hairan laa kan sebab perempuan memang jenis penyayang

Bagi perempuan benda & peristiwa yang memalukan adalah perkara yang sensetif buat mereka. Cth : Dulu kecik kecik pernah jatuh masuk longkang then terminum airnya.. Haha. Ni contoh jelaa weh

Kebanyakkan perempuan adalah internet bergerak. Muih muihh. Kebanyakkan okay tak semua

Perempuan kalau dah cemburu, kalah inspektor Sahab ! Hahaha

Perempuan suka membebel tetapi tak suka dibebel. Acanne tu ?

Perempuan banyak cakap tapi kalau dia dah tak bercakap masalah laa tu..

Perempuan bila marah macam macam dia cakap, tapi dia tak maksudkan pon ape yang dikatanya tuu..

Perempuan cakap je dah tak suka, benci, putus jelaa, ceraikan aku. Bla bla blaa. Tapi sebenarnya hati masih sayang.. Perempuan kalau cakap memang ikut perasaan, sebab tu lafaz cerai tak diletakkan pada isteri.. :)

Perempuan ni jenis yang teliti. So jangan sesekali tersasul or terlepas cakap...

Kalau perempuan tengah marah biarkan dia bersendirian & jangan ungkap kata kata maaf pada waktu tu, nanti kalau dah sejuk dia sendiri akan cari kamu..

Jangan ceritakan betapa cantik, baiknya bekas kekasih kamu yang dulu, perempuan benci tu !

kredit: akugadiskidal