Friday, August 10, 2012

Lemak Visceral



Lemak visceral (lemak abdomen) adalah berbeza dari lemak badan yang lain. Lemak visceral, yang juga dikenali sebagai lemak intra-abdomen, merujuk kepada lemak yang mengelilingi organ-organ dalaman. Subkutaneus lemak pula lemak badan yang dekat dengan permukaan kulit dan dianggap kurang berbahaya, dan lebih mudah untuk hilang daripada lemak visceral.

Kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai lemak visceral lebih mudah terdedah kepada penyakit jantung, stroke, kencing manis, dan darah tinggi. Orang yang tidak bersenam, perokok dan yang mengambil alkohol  menunjukkan mempunyai lebih intra-abdomen lemak, atau lemak visceral, daripada orang yang aktif , yang tidak merokok dan tidak mengambil minuman keras. Tekanan juga boleh menjadi faktor yang menyebabkan penyimpanan lemak visceral pada badan.

Visceral lemak adalah lebih sukar untuk hilang daripada subkutaneus lemak kerana ia lebih terbenam dalam tisu badan. Visceral lemak hanya diukur dengan tepat oleh mesin pengimejan yang boleh melihat berapa banyak abdomen dibuat lemak visceral. Seseorang boleh berada dalam lingkungan berat badan yang sihat, tetapi masih mempunyai terlalu banyak lemak di sekitar organ dalaman intra-abdomen.

Hati memetabolismakan lemak visceral dan melepaskannya ke dalam aliran darah sebagai kolesterol berbahaya, atau kolesterol “jahat”, iaitu lipoprotein berketumpatan rendah (LDL),lalu membina ke dalam plak yang menghalang arteri. Mengurangkan berat badan melalui diet yang betul dan senaman yang berkesan boleh membantu mengurangkan lemak visceral. Betapa banyaknya kuantiti lemak seseorang makan amat penting kerana kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang memakan 30% atau lebih daripada diet mereka sebagai lemak biasanya mempunyai jumlah yang tinggi lemak visceral.

Berjalan dianggap oleh pakar-pakar kesihatan dan kecergasan adalah cara yang lebih baik untuk mengawal lemak visceral berbanding dengan melakukan senaman seperti berenang. Berjalan pada kadar yang agak cepat dalam masa setengah jam untuk enam hari seminggu membantu mengurangkan lemak visceral. Walaubagaimanapun berjalan hanya tiga hari seminggu tidak memberikan  banyak kesan kepada pengurangan lemak visceral. Tidak melakukan senaman boleh menyebabkan peningkatan  jumlah lemak visceral dalam badan.